15. Opiskelijan ohjaaminen tukemalla ammatillista kasvua oppimisprosessissa.
Ohjaamisessa tärkeää on, että opiskelija aktivoituu toimimaan
itsenäisesti, mutta lisäksi, että hän osallistuu ohjaukseen. Hyvä ohjaus tukee
ja kehittää ammatillista kasvua. Hyvä ohjaus kannustaa ja motivoi opiskelijaa
kaikissa kasvun vaiheissa oppimisprosesseissa. Ammatillinen kasvu on ihmisenä
kasvua, mutta se on lisäksi ammatillista kehittymistä. Ohjaamista pitää tehdä
heti opintojen alusta, aina opintojen loppuun asti. Ohjaus on tavoitteellista
ja vuorovaikutuksellista. Ohjaus kuuluu kaikille oppilaitoksessa
työskenteleville henkilöille yhteisesti. Ohjausta varten on hyvä tehdä ohjaussuunnitelma,
jota seurataan ja päivitetään. Ohjaukseen pitää varata riittävästi aikaa,
resurssien sallimissa puitteissa. Ohjaaminen vaatii opettajalta, että hän
tuntee opiskelijansa ja että opettajan oma tietotaito on ajantasaista suhteessa
sen ammattialan työelämään, johon opiskelijat opiskelevat. Ohjaamisella
pyritään luottamuksen kehittämiseen opettajan ja opiskelijoiden välillä.
Ammatillisen kasvun kautta ihmisen tietotaidot kehittyvät ja
osaaminen karttuu. Ihminen kehittyy persoonana, nuoren identiteetti kasvaa ja kasvua
muokkaavat ihmisen omat valinnat, oma etiikka ja moraali, suoritukset, sekä
reflektio omasta toiminnastaan. Ammatillinen kasvu on työelämän vaatimus, sillä
opiskelijat valmistuvat aikanaan työelämään ja heidän ammatillinen osaamisensa
on kysyttyä ja haluttua. Ammatillisen kasvun myötä nuori löytää oman
ammatti-identiteetin ja tietää, että pystyy työntekoon koulun jälkeen omassa
ammatissaan. Oppimista pitää tukea ja ohjata, ettei opiskelu vaikeudu, eikä
valmistumista tapahdu. Ammatillinen kasvu on myös yhteisöllisyyden
kehittymistä, nuori kasvaa oman roolinsa ammatillisessa yhteisössä ja koulussa
opiskelijayhteisössä.
Ohjaajan pitää pystyä huomioimaan aina, missä vaiheessa
kehitystä nuori on menossa. Ohjaajan pitää pystyä tukemaan nuorta sosiaalisissa
taidoissa, mikäli opiskelija on ujo. Ryhmäyttämistaidot ja ryhmän sääntöjen
laatiminen auttavat tässä ja ovat osa ohjausta. Ohjaajan tehtävä on myös etsiä
nuorelle tarvittavat palvelut, esimerkiksi kuraattori, opinto-ohjaaja tai joku
muu, joka voi viedä nuorta eteenpäin opinnoissa, mikäli ne hidastuvat tai
vaikeutuvat, tai nuori tarvitsee lisää tietoa uravalintaansa ja
jatko-opiskeluun. Hyvin tehty ohjaus lisää opiskelijoiden hyvinvointia ja
edistää oppimista, toisaalta joidenkin nuorien kohdalla ohjaamisella voidaan
jopa ehkäistä syrjäytymistä.
Työssäni en ole päässyt
näin paljon vaikuttamaan ammatilliseen kasvuun, koska opiskelijani ovat jo
aikuisia, usein eläkeikäisiä, joiden oppimisprosessit ovat täysin erilaisia
kuin nuorilla. Oppiminen on hitaampaa, mutta oppimista tapahtuu ja oppiminen
syntyy omasta halusta ja motivaatiosta kyseiseen opetettavaan asiaan. Yleensä
käytännön tarpeet ovat suurin kannustin, esimerkiksi sähköpostin käyttö on
kaikille lähestulkoon pakollista osata, pyrin pitämään motivaatiota yllä ja
antamaan ohjausta kaikille, mutta etenkin niille joille oppiminen on hitaampaa,
monesti ohjaan oppilaita vielä oppitunnin jälkeen, mikäli he sellaista
tarvitsevat tai huomaan, että johonkin asiaan voisin jollekin oppilaalle antaa
lisäneuvoja tai tukea.
Lähteinä: Oma pohdinta
18.10 lähiopetuspäivän luento ja
http://www.awailable.com/tiedostot/20070424_TEOREETTISIA_N_K_KULMIA_AMMATILLISEEN_KASVUUN.pdf
http://www.oph.fi/download/158918_hyvan_ohjauksen_kriteerit.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti