Ammatillinen kohtaaminen
Vuorovaikutusvalmiudet korostuvat
nykyaikaisessa ammattityössä asiakastyössä mutta myös ammatin vaatimassa
kehittämisprosessissa. Nämä vaatimukset edellyttävät jatkuvaa oman osaamisen
kehittämistä samoin oman työyhteisön ja työn uusintamista. Onnistunut
asiakassuhde vaatii myös työpaikan toimivaan ilmapiiriin analyysiä. Opettaja on
ihmissuhdetyöntekijä joka pyrkii ohjaamaan oppimisprosesseja. Opettajan pitää
olla oman alansa asiantuntija, jotta hän voi näyttää osaamisensa ja kertoa
tietoja ja taitoja muille. Koska opettajan työ on osaltaan ihmissuhdetyötä, se
tapahtuu vuorovaikutuksessa muihin ihmisiin, jolloin opettajan pitäisi olla
myös ihmissuhdetyön asiantuntija (Oppiminen ja koulutus, s. 213 - 214)
Erona suomalaisissa peruspalveluissa
toisin sanoen kansalaisen palveluyksiköissä, asiakas tulee kliiniseen
ympäristöön, jossa hänen asiansa otetaan määriteltäväksi ja tutkittavaksi. Asian ammattimainen käsittely alkaa. Nämä palvelut ovat yleensä arviointeja ja
tutkimuksia, joilla asiakasta pyritään ohjaamaan oikeisiin jatkotoimiin. Nämä
keinot ovat objektiivisia ja saattavat vieraannuttaa ongelman ihmisen
kohtalosta ja tunteista. Tällöin palvelun käyttäjä hakee ymmärrystä ja
ratkaisua ongelmalleen, jolloin asiantuntijuus korostuu. Motivointi on tärkeää,
että asiakas tuntee kohtaamisen hyväksi ja että hän kokee ilmapiirin
ymmärtäväksi. Asiakasta kannustetaan tutkimaan omaa sitoutuneisuuttaan
muutoksiin erilaisin sopimuksin sitoutettuna. Jos kyseessä on sairauden hoito,
potilasta pitää motivoida elämäntapamuutoksiin ja lääkkeiden käyttöön
tarvittaessa, sillä monelle elämäntapamuutos on suuri haaste. Tuki ja
motivointitavat vaihtelevat suuresti riippuen asiakkaiden tilanteesta. (Motivointi
työvälineenä, s.13 - 15)
Omaa ammatillista kohtaamista minulla on takana nyt 6 vuotta. Olen kohdannut monen ikäisiä ja monenmaalaisia ja yhtälailla myös monen tasoista opiskelijaa. Toiset opiskelijat ovat luku- ja kirjoitustaidottomia ja heitäkin olen parhaani mukaan koittanut opettaa tietotekniikan käytössä, mutta monesti se menee kädestä pitäen opettamiseksi. Ehkä siinä toisaalta oppii parhaiten, kun saa opettajan täydellisen avun oppimiseen. Tietotekniikkaa opettaessani olen opettanut opiskelijoita joilla on todella vahvat tiedot ja taidot, toisilla taitoja ei ole ollut alkeistakaan. Maahanmuuttajissa haaste on ollut suurin, koska vahvatkaan osaajat eivät pärjää, kun siirrytään suomenkielisiin ohjelmistoihin. Tuttujen toimintojen hakeminen suomenkielisestä järjestelmästä vie aikaa. Olen kohdannut myös eri tavalla motinoituneita opiskelijoita, toisia pitää kannustaa todella paljon, että opiskelu innostaisi, toiset ovat itsenäisiä tekijöitä, joita ei tarvitse kannustaa. Kaikille pitää kuitenkin pystyä tarjoamaan opetus, josta opiskelija ei turhaudu haasteiden tai vaikeuksien edessä. Ammatillisen kohtaamisen taidot kehittyvät työn myötä. Ammatillinen kohtaaminen on aina erilaista riippuen ihmisen persoonasta. Itse olen rauhallinen ja pystyn kuuntelemaan opiskelijoita ja pyrin vastaamaan parhaani mukaan kaikkeen kysyttyyn, tai etsimään vastauksen ongelmaan mahdollisesti seuraavaan kertaan tai sähköpostitse vastaamalla.
Osoitan ammatillisen kohtaamisen
seuraavan linkin avulla
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti