Osaamisportfolio 8.2.2017
Toteuttamistapa
on suullinen kerronta.
Mikä opettajan työssä
on minulle keskeisintä ?
Opettajan työssä keskeisintä on opettaminen. Opettamisella
pyrin siihen, että opetus on selkeää ja että siitä oppii. Opettajan työ on
asiakaspalvelua, jossa olen omasta mielestäni hyvä. Olen saanut opettajan
työstäni kansalaisopistossa usein hyvää palautetta. Opettajan työ on jatkuvaa
itsensä kehittämistä omassa alassani, tietotekniikassa. Samalla ylläpidän omaa
osaamistani kehittämällä uusia opetettavia aiheita ja niiden toteutustapoja.
Opettajan työssä tärkeintä on se, että pyrkii
monipuolisuuteen ja pois rutiineista. Oma jaksaminen ja työssäviihtyminen ovat
tärkeitä. Minulle tärkeää on myös uusien ihmisten ja haasteiden kohtaaminen
opettajan työssä. Opettajan työnkuva muuttuu ja tärkeää on pyrkiä ottamaan
muutokset haltuun mahdollisimman pian. Tätä on esimerkiksi digiloikka joka
tulee olemaan keskiössä kaikessa opetuksessa, tietotekniikan ja sosiaalisen
median hyödyntäminen opetustyössä on tätä päivää.
Kuinka
ammattipedagogiset periaatteeni näkyvät ohjausta, opetusta suunnitellessani,
toteuttaessani ja oppimista ja osaamista arvioidessani ?
Periaatteeni on, että ohjaus ja opetus suunnitellaan
mahdollisimman selkeäksi kokonaisuudeksi ja pyrin huomioimaan sen myös
aikatauluttaessani opetusta. Kansalaisopiston opettajana olen joutunut
arvioimaan mahdollisia opetusaiheita suhteessa kurssin pituuteen. Mielestäni
tärkeintä on opettaa yksi ydinasia ennemmin, kuin samassa ajassa 4 vähemmän
tärkeää asiaa. Opetuksessa pitää huomioida se kenelle opetetaan. Ikäihmisille
ei kannata opettaa montaa asiaa nopeasti, sillä omaksumistahti on erilainen
kuin nuorill, samoin on pohjatieto asiaan ja tietotekniset valmiudet.
Osaamista arvioin omassa työssäni puhtaasti havainnoimalla
opetusta ja opiskelijoita. Käyn opetuksen aikana kaikkien opiskelijoiden luona
katsomassa, ovatko he mukana opetuksessa. Ei kannata rynnätä uuteen asiaan,
mikäli edellinenkin on epäselvä. Kyselen
tuntieni aikana usein, miten opiskelijat pysyvät opetuksen mukana. Huomaan,
että kahtiajakoa on aina.
Ammattipedagoginen periaatteeni on, että kenenkään opetukseen
osallistuvan ei pidä ahdistua, enkä halua ketään säikytellä opetuksen
vauhdilla. Mieluummin kertaan asioita, kuin etenen liian nopeasti. Pyrin myös
vastaamaan kaikkiin kysymyksiin joita opetuksen aikana tai sen jälkeen ilmenee.
Ammattiopistossa opettaminen on toki erilaista. Opiskelijat ovat nuoria,
opetuksen arviointiin on omat työkalut ja resursseja arviointiin on enemmän
kuin nykyisessä työssäni. Opetussuunnitelma, ohjeet ja arviointi tehdään toki
niillä työkaluilla ja aikatauluilla jotka opetukseen on annettu.
Miten
ammattipedagoginen ajatteluni on kehittynyt suhteessa osaamistavoitteisiin ?
Osaamistavoitteiden myötä olen huomannut, että kaikki asiat
eivät ole itsestäänselviä. Olen saanut paljon lisätietoa opettajan työstä,
odotuksista, ohjeista, säännöistä, laeista ja siitä, miten yrittäjyys tulee
koko ajan lähemmäksi osaksi opetusta, tätä aluetta varmaan ammattiopetuksen
puolella pääsisin kehittämään paljon ja some-merkit tulivat tutuksi, niistä
minulta on myös kyselty työpaikallani. Digiloikkaan liittyvät osaamistavoitteet
kehittivät minua omassa substanssissani paljon. Monet tehtävät liittyen
esimerkiksi tekijänoikeuksiin olivat yllättävänkin haasteellisia, samoin
verkkokansion teko ja tiedostojen oikeuksien jakaminen halutulla tavalla, myös
pelisuunnittelu oli kehittävä tehtävä. Verkostoitumisen merkitys on tärkeää
opettajan työssä ja sitä koetan kehittää koko ajan. Verkostoituminen helpottaa
työnhakua, etenkin kun saa suosittelijoita eri koululaitoksista. Olen
kehittynyt omasta mielestäni huomioimaan paremmin opiskelijoiden
turvallisuuden, psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin omassakin opetuksessani,
joissa ne eivät juuri ole vaarassa. Lait säädökset ja asetukset ovat tärkeä osa
opettajan työtä, mielestäni osaamistavoitteissa annetut tehtävät ja lähipäivä
aukaisivat minulle paljon uutta tietoa opettajan työstä. Salassapitovelvollisuus
on tärkeää. Opettajan pitää tietää ja kehittää itseään opettajaa koskevien
lakien osalta paljon. On parempi tietää asiat, ennen kuin niistä joutuu
vastaamaan, toimiessaan jollakin tavalla väärin.
Opetuksen suunnittelu, oppimisen arviointi ja palauteosaaminen
olivat laajoja kokonaisuuksia ja niiden osalta sain paljon uutta tietoa.
Opetuksessa esimerkiksi ydinasiat olivat minulle käsitteenä uusi ja sitä pyrin
hyödyntämään jatkossa enemmän. Resurssien puitteissa voi toki lisätä
ydinasioiden ympärille lisää opetusta.
Missä osaamisalueissa
aion kehittää itseäni jatkossa ?
Kaikki osaamisalueet vaativat kehittämistä, mutta uskoisin
että yrittäjyys vaatii eniten kehittämistä vaikka paljon tietoa yrittäjän
arjesta ja yrittäjyydestä sain yrittäjyyspäivältä Oulusta, samoin lait,
asetukset ja ohjeet vaativat paljon lisäopiskelua, mahdollista tulevaa
työpaikkaani ammattiopistoa ajatellen. Digiloikka vaatii jatkuvaa kehittämistä
niin kauan kuin opetusta teen, kehittämistä on etenkin
verkko-opetusympäristöissä, joihin olen onneksi opintojeni myötä päässyt
paremmin sisään. Kehittämistä vaatii myös arviointi- ja palauteosaaminen, sillä
niitä osioita en omassa työssäni ole pystynyt kovin monipuolisesti tekemään.
Palaute on lähinnä opiston kautta opiskelijoilta tullutta ja sen kautta olen
pyrkinyt omaa opetustani kehittämään. En ole kuitenkaan päässyt tutustumaan
arviointityökaluihin kuten Webropol.
Ihmisten kohtaaminen on osa-alue, joka kehittyy ajan kautta.
Mitä enemmän ihmisiä kohtaa opetustyössä, sitä enemmän oppii ihmisten tavoista
oppia, opiskella, persoonasta ja näiden kautta ohjaaminen helpottuu. Kun tuntee
opiskelijansa, heidän kanssaan on helpompi tehdä töitä ja miettiä heille
parhaat tavat osoittaa osaamisensa ja oppimisensa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti