Arviointi
ammatillisessa oppilaitoksessa
http://www.oph.fi/download/165456_arvioinnin_opas.pdf, s. 5-8. & arviointiosaamisen luentopäivä 17.10
Ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskelijan arviointia säätelevät laki (L
630/1998, 787/2014) ja asetus (A 811/1998, 799/2014) ammatillisesta peruskoulutuksesta
sekä Opetushallituksen määräykset ammatillisten perustutkintojen perusteista. Tärkeintä arvioinnissa on se, että opiskelija tietää miten hän suorittaa vaaditut opinnot. Mitä vaaditaan ja miten..,
Arvioinnin tavoitteet
ja tehtävät
Arviointia käytetään toisaalta ohjaamaan, mutta myös kannustamaan oppilasta opinnoissaan ja siihen liittyvissä ammattitaitovaatimuksissa ja osaamistavoitteissa. Arviointi on ryhmätyötä, jossa on mukana kaikki opetukseen liittyvät tahot, kuten opettaja, opiskelija ja työpaikkaohjaaja. Arviointia tehdään siis osaamis- ja ohjaamisperusteisesti.
Arviointia tapahtuu myös kriteeriperusteisesti, jolloin
arvioidaan oppilaan suoriutumista kolmiportaisesti. Arviointiasteikko on 1 - 3 jossa
1 on heikko, 3 on kiitettävä / vahva. Osaamisen arviointikriteeriperusteet
pitää olla kaikkien arviointiin osallistuvien tiedossa. Kriteeriperusteisessa
arvioinnissa ei verrata opiskelijoita keskenään, vaan arviointi on jokaiselle
yksilöllinen suhteessa kriteereihin.Arviointi pitää tehdä aina suhteessa osaamiskriteereihin jotka on ennalta tiedetty ja määrätty. Mittareina voi olla kurssin suoritustapana essee, tentti tai harjoitustyö, ja ne myös ovat ne, jos ne on kurssiin ilmoitettu. Niitä ei voi lisätä eikä muuttaa. Tämä mahdollistaa sen, että opiskelija voi valita itselleen sopivimmat kurssit esimerkiksi valinnaisissa opinnoissa. AMK:n arvosanan voi antaa vain kyseisen oppilaitoksen palkkalistoilla oleva opettaja, eikä koskaan konsultti. Ammattikoulutuksessa samoin, vain talon oma palkkalistoilla oleva opettaja voi tehdä arvioinnin. Esimerkiksi ammattiopiston palkkaama konsultti, ei voi tehdä arviointia. Arviointia pitää tehdä siten, että kaikki annettu tuki on kirjattu ylös. Esimerkiksi tukea tarvitsevalle opiskelijalle tehdään HOJKS joka on henkilokohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, HOJKS joka perustuu peruskoulusta saatavaan tietoon, eli se on nivelvaiheen tietoa.
Arvioijat ovat ammattilaisia ja asiantuntijoita. Ulkoinen arviointi on laitoksen ulkopuolisen tahon tekemää analyysiä laitoksen tilasta ja toiminnasta. Arviontia voidaan tehdä johonkin osuuteen laitoksen toiminnasta, prosessiin, tai koko laitokseen. (http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2011/liitteet/tr09.pdf?lang=fi , s.25)
Arviointiin liittyen opiskelijalla on oikeus uusia ja korottaa arvosanojaan, eikä näiden kertojen määrää ole määrätty.
Arvionnin pitää olla tasapuolista, eli kaikilla on sama koe, mutta pitäisi huomioida myös oppijoiden kyvyt ja mahdollisuudet suorittaa koe, toisinaan koe on kuitenkin vaatimus ammattinäytön suorittamiseen. Voidaan kokeilla kuitenkin mukauttaa opiskelijaa. Jos opiskelijalla on rajoittunut näkö, hän ei voi suorittaa tiettyjä opintoja. Esimerkiksi lentäjäksi vaaditaan hyvä näkö, eikä likinäköinen voi päästä opiskelemaan, jos hänen näkökykynsä ei täytä lentäjän vaatimuksia. Arvioinnin pitää olla oikeudenmukaista, eikä opettajan oma huolenpito saa vaikuttaa arvosanaan. Arvosanan pitää perustua, siihen, että arviointi on rehellistä. Mikäli opiskelija tarvitsee paljon ohjausta, ei hän voi saada kiitettävää arvosanaa. Rehellinen arvosana on lähempänä ykköstä, kuin kolmosta
Arvioijat ovat ammattilaisia ja asiantuntijoita. Ulkoinen arviointi on laitoksen ulkopuolisen tahon tekemää analyysiä laitoksen tilasta ja toiminnasta. Arviontia voidaan tehdä johonkin osuuteen laitoksen toiminnasta, prosessiin, tai koko laitokseen. (http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2011/liitteet/tr09.pdf?lang=fi , s.25)
Arviointiin liittyen opiskelijalla on oikeus uusia ja korottaa arvosanojaan, eikä näiden kertojen määrää ole määrätty.
Arvionnin pitää olla tasapuolista, eli kaikilla on sama koe, mutta pitäisi huomioida myös oppijoiden kyvyt ja mahdollisuudet suorittaa koe, toisinaan koe on kuitenkin vaatimus ammattinäytön suorittamiseen. Voidaan kokeilla kuitenkin mukauttaa opiskelijaa. Jos opiskelijalla on rajoittunut näkö, hän ei voi suorittaa tiettyjä opintoja. Esimerkiksi lentäjäksi vaaditaan hyvä näkö, eikä likinäköinen voi päästä opiskelemaan, jos hänen näkökykynsä ei täytä lentäjän vaatimuksia. Arvioinnin pitää olla oikeudenmukaista, eikä opettajan oma huolenpito saa vaikuttaa arvosanaan. Arvosanan pitää perustua, siihen, että arviointi on rehellistä. Mikäli opiskelija tarvitsee paljon ohjausta, ei hän voi saada kiitettävää arvosanaa. Rehellinen arvosana on lähempänä ykköstä, kuin kolmosta
Opiskelija tekee myös itsearviointia. Tämä tapahtuu
opiskelusta saadun palautteen kautta.
Palauteosaaminen
Opiskelijalle annettavassa palautteessa pitää käydä selville mitä opiskelija osaa ja mitä hänen pitäisi kehittää. Palautteen ajatuksena on se, että opiskelija oppii itse arvioimaan ja hahmottamaan omaa osaamistaan. Opettaja voi omalla toiminnallaan auttaa opiskelijaa hänen ohjautuvuutensa kehittämisessä.
Palauteosaaminen
Palautteen avulla ihminen
pyrkii katsomaan eteenpäin. Opettajan työn laatu paranee, kun palautteen
antajalla on asiantuntemusta ja pystyy antamaan rakentavaa palautetta.
Rakentavan palautteen pitää huomioida ensin positiiviset asiat. Positiivisen
rakentavan palautteen kautta opettajalle ja opiskelijalle syntyy luottamus ja
yhteisymmärrys. Palautteen pitää olla informatiivista, että opettaja tietää,
mitä palautteessa halutaan todella sanoa ja mitä pitäisi kehittää. Tärkeää
palautetta työn laadun kehittämisen kannalta on summatiivinen palaute, joka annetaan
kurssiarvion muodossa.
Palaute on opettajan
itsearvioinnin kannalta tärkeää, joten opettajan on huolellisesti koottava ja
käsiteltävä palaute. Palautteesta opettaja saa selville kehittämistarpeita,
joista keskeisimpiä ovat muun muassa opiskelijoiden osaamistulokset, opettajan
omat kokemukset ja havainnot opintojaksosta, sekä tutkimuksessa ja
lainsäädännössä tapahtunut kehitys. Opiskelijapalaute on opettajan yleisin
keino oman opetuksensa laadun tunnistamiseksi. Aikaisemmin palautetta kerättiin
opiskelijoiden tyytyväisyyden arvioinnista, mutta nykyisin arviointia kerätään
enemmän opiskelijoiden oppimisen arvioinnista.
Opiskelijalle annettavassa palautteessa pitää käydä selville mitä opiskelija osaa ja mitä hänen pitäisi kehittää. Palautteen ajatuksena on se, että opiskelija oppii itse arvioimaan ja hahmottamaan omaa osaamistaan. Opettaja voi omalla toiminnallaan auttaa opiskelijaa hänen ohjautuvuutensa kehittämisessä.
Kun osaaminen pystytään arvioimaan, oppilaitos pystyy
kehittämään omaa toimintaansa opiskelijoilta arvioinnin kautta saadun tiedon
avulla. Oppilaitos pystyy kehittämään omia tutkintojaan, opetusmenetelmiään ja
oppimisympäristöjään. Opiskelija toimii osaltaan siis oppilaitoksen laadun
kehittäjänä. Laadun mittarina on, että opiskelijat selviytyvät kaikista
tutkinnon ammattitaitovaatimuksista ja osaamistavoitteista. Ammatillista
koulutusta järjestävillä oppilaitoksilla pitää nykyisin olla myös järjestelmä,
joka tukee ja parantaa opetuksen laadunhallintaa ja laatua.
Koulutuksen arviointiin käytetään myös vertaisarviointia ja
ulkoista arviointia. Vertaisarvioinnissa arvioinnin tekee
vertaisarviointiryhmä, jotka ovat ulkopuolisia ko. toiminnasta riippumattomia
henkilöitä jotka kuitenkin tuntevat arvioimansa ympäristön, koska he itse
työskentelevät sellaisessa.
.Laitostasolla ongelmana esimerkiksi ammattikorkeakouluissa on se, että ne saavat itse suunnitella koulutusohjelmiensa opetussuunnitelmat ja arvioinnit Arviointisäännön perusteella. Tämä johtaa siihen, että eri kouluissa on eri tasoista opetusta ja ne keskittyvät eri asioihin.
.Laitostasolla ongelmana esimerkiksi ammattikorkeakouluissa on se, että ne saavat itse suunnitella koulutusohjelmiensa opetussuunnitelmat ja arvioinnit Arviointisäännön perusteella. Tämä johtaa siihen, että eri kouluissa on eri tasoista opetusta ja ne keskittyvät eri asioihin.
Omassa työssäni
kansalaisopistossa arviointi on lähinnä itsearviointia palautteen kautta, mutta
arviointia tehdään myös rehtorin ja päätoimisen opettajan kautta, jotka
arvioivat kurssieni toteutumista. Tämän kautta pyritään kehittämään opetusta
siten, että saataisiin mahdollisimman paljon vetäviä kursseja joissa olisi hyvä
toteutumisprosentti. Kansalaisopistossa on käytössä myös laatusertifikaatti,
jonka perusteella se pyrkii ylläpitämään ja kehittämään laadukasta opetusta,
tavoitteenaan tukea elinikäistä oppimista muuttuvassa yhteiskunnassa. Itse pyrin siihen, että kaikki oppisivat opetussuunnitelman mukaiset asiat, riippumatta opiskelijan motivaatiosta tai asenteesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti