Opiskelijan
psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen turvallisuuden huomioiminen
Opettajan pitää pystyä hoitamaan
ongelmatilanteet, joissa esimerkiksi oppija on aggressiivinen tai hyökkäävää,
joko opettajaa itseään kohtaan tai oppijan opiskelijakavereita kohtaan. Jos
esimerkiksi koululainen on "hankala", ei häntä pitäisi heti siirtää
erityisopetukseen, jos hänen koulumenestyksensä on kuitenkin hyvä. Opettajat
voivat järjestää tukitoimia ja luoda verkostoja joihin otetaan mukaan
esimerkiksi koulun erityisopettaja ja oppilaanohjaaja. Ongelmia aiheuttavan
oppilaan taustat pitää selvittää, että saadaan järjestettyä parhaat tukitoimet.
Opettaja voi huomioida fyysisen oppimisympäristön siten, että oppijoilla on
työrauha ja, että oppimisvaikeuksista kärsivät opiskelijat huomioidaan.
Keskittymisvaikeuksista kärsiville voidaan järjestää esimerkiksi oma työpiste
luokasta, tarkkaavaisuushäiriöistä kärsiville luokan etuosa on parempi paikka.
(Näkökulmia ammatilliseen erityisopetukseen, 78 - 81)
Fyysiseen turvallisuuteen voidaan
vaikuttaa huomioimalla esteettömyys. Esteettömyys pitää huomioida
sosiaalisesta, fyysisestä ja psyykkisestä näkökulmasta ja opiskelun pitää olla
tasavertaista, samoin palvelujen saatavuus. Oppimisympäristön pitää huomioida
erilaiset oppimisvaikeudet, vammaisuus, sekä kulttuuri- ja kielitaustat.
Yksilölliset tarpeet pitää huomioida niin, että tavoitteellinen opintojen
eteneminen on mahdollista. Oman haasteensa näille näkökulmille tuo
monikulttuurillisuus, jossa opettajan pitää myös välttää stereotypioita ja
negatiivisia asenteita. Syrjintä ja ennakkoluulot saattavat aiheuttaa
opiskelijoille stressiä ja tämä heijastuu opiskelijan vaikeutena keskittyä
opiskeluun. Opettajan ohjauksen merkitys korostuu näissä tapauksissa. Opettajan
pitää huomioida opiskelijan elämäntilanne ja elämäntilanteen vaikutus
opiskelumotivaatioon. Opettajan pitää myös huomioida kielimuuri, sekä oma
kielenkäyttönsä opetuksen ollessa hidasta. (Näkökulmia ammatilliseen
erityisopetukseen, 133 - 141)
Psyykkisen turvallisuuden
huomioiminen on tärkeää, jos opiskelijalla on mielenterveysongelmia. Opettajan
pitää olla yhteistyössä ryhmänohjaajan ja opiskelijahuollon kanssa.
Opiskelijahuoltoryhmään ollaan yhteydessä jos näyttää, että opiskelijan tilanne
jatkuu samanlaisena tai huononee. Opiskelijan vanhempiin ollaan yhteydessä
opiskelijan ollessa ala-ikäinen, mutta myös täysi-ikäisen kohdalla se on
mahdollista. (Näkökulmia ammatilliseen erityisopetukseen, 149)
Tämä aihealue on minulle aika tuttua, koska kirjoitin proseminaarityön aiheesta tietotekniikka ja ikäihmiset. Pohdin tätä aihetta hyvin pitkälle esteettömyyden näkökulmasta, mutta myös opiskelijan näkökulmasta ja tästä aiheesta tehtyjen tutkimusten valossa. Omassa työssäni pyrin huomioimaan kaikki edellämainitut asiat, jos sellaiseen on tarvetta. Minulla tosin ei käy liikuntarajoitteisia opiskelijoita, tai psyykkisistä häiriöistä kärsiviä oppilaita. Liikuntarajoitteisuus on kuitenkin huomioitu työpaikallani siten, että taloon on helppo tulla, sinne ei ole portaita. Toisekseen atk-luokkaan pääsee hissin avulla, jolloin portaiden kulkeminen ei ole esteenä. Ainoa haaste on kuulovammaisten opettaminen, koskaa atk-luokassa ei ole silmukkaa. Sosiaalinen turvallisuus ei ole haaste, koska opiskelijat ovat aikuisia, omasta halustaan ja mielenkiinnostaan opiskelemassa olevia. Sosiaalinen turvallisuus on haasteena enemmän ammattioppilaitoksissa ja peruskoulussa, mutta näistä minulla ei ole kokemusta. Ehkä aikanaan ammattiopettajana joudun näitä pohtimaan työssäni, tällä hetkellä ymmärrän tämän asian teorian ja asiasta lukemani valossa. Minulla ei ole näistä haasteista omaa kokemusta.
Tämä aihealue on minulle aika tuttua, koska kirjoitin proseminaarityön aiheesta tietotekniikka ja ikäihmiset. Pohdin tätä aihetta hyvin pitkälle esteettömyyden näkökulmasta, mutta myös opiskelijan näkökulmasta ja tästä aiheesta tehtyjen tutkimusten valossa. Omassa työssäni pyrin huomioimaan kaikki edellämainitut asiat, jos sellaiseen on tarvetta. Minulla tosin ei käy liikuntarajoitteisia opiskelijoita, tai psyykkisistä häiriöistä kärsiviä oppilaita. Liikuntarajoitteisuus on kuitenkin huomioitu työpaikallani siten, että taloon on helppo tulla, sinne ei ole portaita. Toisekseen atk-luokkaan pääsee hissin avulla, jolloin portaiden kulkeminen ei ole esteenä. Ainoa haaste on kuulovammaisten opettaminen, koskaa atk-luokassa ei ole silmukkaa. Sosiaalinen turvallisuus ei ole haaste, koska opiskelijat ovat aikuisia, omasta halustaan ja mielenkiinnostaan opiskelemassa olevia. Sosiaalinen turvallisuus on haasteena enemmän ammattioppilaitoksissa ja peruskoulussa, mutta näistä minulla ei ole kokemusta. Ehkä aikanaan ammattiopettajana joudun näitä pohtimaan työssäni, tällä hetkellä ymmärrän tämän asian teorian ja asiasta lukemani valossa. Minulla ei ole näistä haasteista omaa kokemusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti