HOPS Lait asetukset ja ohjeet



HOPS Lait asetukset ja ohjeet  

(LAKI: WWW.FINLEX.FI

Finlex sisältää ajantasaiset lait ja säädökset, tärkeää on, että laki on ajantasainen. Ajantasaisuus mainitaan lain yhteydessä. Viitetiedot kohdasta näkee, mitä muutoksia lakiin on tullut. Esimerkiksi laki ammatillisesta peruskoulutuksesta sisältää 26 muutosta vuodesta 1999.

Opettaja sitoutuu työssään noudattamaan useita sääntöjä ja lakeja ja näitä rikkoessaan hän saattaa joutua jopa erotetuksi työstään ja maksamaan kalliita sakkoja. Opettajalla on nollatoleranssi oppilaisiin. Opettaja ei voi voimakeinoin poistaa oppilastaan luokasta. Näitä tapauksia on viime vuosina ollut paljon ja opettaja on yleensä aina jäänyt heikommalle puolelle. Huolimatta siitä, että oppilas on käyttäytynyt häiritsevästi tai agressiivisesti opetustiloissa opettajaa tai muita opiskelijoita kohtaan, tai  haukkunut ja arvostellut opettajaansa rumasti.
Yleisesti ammatillista koulutusta ja ammattikorkeakoulutusta säätäviä lakeja ovat:
Ammatillinen peruskoulutus sisältää seuraavat lait jotka ovat opetushallituksen säätämiä.
lähteenä :
Ammatillinen aikuiskoulutus
Tutkintorakenteesta säädetään:
Rehtoreiden ja opettajien kelpoisuusvaatimuksista säädetään:
Lakipykäliä, asetuksia ja ohjeita on todella paljon ja niihin perehtyminen vie paljon aikaa.
Lakien tarkoituksena on kehittää ammatillista opetusta ja nostaa koko suomalaisen väestön ammatillista osaamista. Lakien ja asetusten tarkoituksena on myös saada opetus vastaamaan työelämän vaatimuksia ja odotuksia ja taata opettajalle ja opiskelijalle työrauha ja turvallinen työskentely.

Opetus tutkintoineen on säädetty siten, että opiskelijalla on mahdollisuus siirtyä jatko-opintoihin ja tutkintoihin ja sitä kautta mahdollistaa elinikäistä oppimista ja mukautumista aikaansa ja sen asettamiin vaatimuksiin yhteiskunnan ja työelämän odotuksiin
Kun opettaja ottaa työn vastaan, hän saa työsopimuksessaan ja työhön perehdytyksessään myös tiedot niistä laeista ja asetuksista jotka häntä velvoittavat, mutta opettajan pitäisi tietää ne jo ennen työhön astumista. Opetuksen järjestäjällä voi olla myös omia laitoskohtaisia sääntöjään ja ohjeistuksiaan.

Opettaja on työssään vaitiolovelvollinen, eikä hän saa kertoa ulkopuolisille opiskelijoihin liittyviä asioita, ellei kyseessä ole tapaus, jossa opiskelijan tai muiden opiskelijoiden terveys ja turvallisuus on uhattuna jonkun opiskelijan taholta, tai hänen opiskelunsa on vaikeutunut. Tällöin opettaja voi olla yhteyksissä esimerkiksi koulukuraattoriin, opiskelijan vanhempiin, poliisiin tai sosiaalityöntekijöihin.

Laissa ammatillisesta peruskoulutuksesta (21.8.1998/630), tarkastelu on erityisopiskelijan kohdalta, joka puolestaan velvoittaa opettajaa ja oppilaitosta järjestämään opetus niin, että fyysiset, motoriset tai psyykkiset ongelmat tai esteet eivät estä opiskelijaa opiskelemasta. Tämä laki edellyttää myös, että opiskelijalle tehdään opintoja varten HOJKS, eli henkilökohtaista opetusta varten järjestämistä koskeva suunnitelmaa.
Näin ollen opettajan pitää selvittää ne lait ja asetukset joiden parissa hän työskentelee työskennellessään erityisopetusta vaativan opiskelijan kanssa, ettei hän syyllisty opiskelijan oikeuksien syrjimiseen.

Opettajan on myös syytä tietää, että opiskelijoiden vammaisuudesta, terveydentilasta tai mistään opiskelijan henkilökohtaisista toimista kertovat asiakirjat ovat salaisia, eikä niitä saa vuotaa oppilaitoksen ulkopuolelle. Tämän tarkoituksena on suojata opiskelijoiden yksityisyys. Oppilaitoksen kannalta tärkeää on, että jos opiskelijan henkilökohtaisia tietoja tarvitaan se tarve pitää olla perusteltua oppilaitoksen toiminnan kannalta. Salaisiksi luokiteltuja asiakirjoja ei saa jättää pöydille lojumaan, vaan ne pitää arkistoida asianmukaisesti.
Alaikäistä ammatillisen opetuksen opiskelijaa kohtaan opettajan on huomioitava myös lastensuojelulaki, mikäli opettaja huomaa, että lapsen turvallisuus tai terveys on vaarassa jonkun ulkopuolisen tahon tai lapsen oman toiminnan taholta. Tämä pitää tehdä salassapitovelvollisuuden estämättä. Näin tehdään aina kun epäillään esimerkiksi, että lapsi on esimerkiksi seksuaalisen hyväksikäytön tai kotiväkivallan uhri.
lähteenä käytetty
https://oppimateriaalit.jamk.fi/hojks/

Tekijänoikeudet ovat myös tärkeä osa säädöksiä, lakeja ja asetuksia. Opettajan pitää perehtyä siihen, mitä hän voi käyttää opetuksessaan ja mihin hänen pitää kysyä lupa tekijältä. Opettaja voi vapaasti käyttää omaa tekemäänsä materiaalia ja jakaa sitä. Kaikki muu materiaalin käyttö pitää opettajan harkita, ettei syyllisty tekijänoikeusrikkomuksiin Tekijänoikeutta voi tarkastella www.opentekoa.fi, tämä sivu sisältää paljon yhdenmukaista opetusmateriaalia tekijänoikeuksiin liittyen./ www.operight.fi kerrotaan myös tekijänoikeuksista ja esimerkiksi siitä, suojaako tekijänoikeus kielikäännökseltä ja milloin opettaja omistaa tekemänsä materiaalin. / www.kopiraitti.fi sivu on kopioston ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteistyössä tekemä sivusto, jossa kerrotaan tekijänoikeuksista ja sivulla on myös kysymyksiä ja vastauksia aiheeseen liittyen.

Videota ei saa käyttää opetuksessa periaatteessa, koska se katsotaan elokuvan katsomiseksi, ja tekijänoikeuslaki kieltää näyttämästä elokuvia julkisesti. CC-lisenssillä (Creative Commons License) julkaistut videot ovat ok opetustilanteissa. Youtube-luvalla saa katsoa vain yksityisesti, ei esittää julkisesti. Opiskelijalle voi antaa linkin, että hän katsoo videon omatoimisesti. Koulutuskäyttöön käytettäviin videoihin voi kuitenkin kysyä luvan videon tekijältä.


Omassa työssäni toimin niiden lakien ja asetusten, sekä ohjeiden puitteissa jotka minun työtäni koskevat.
Kansalaisopistoa velvoittaa laki vapaasta sivistystyöstä, joka on kerrorottu osoitteessa: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980632

  Näitä lakeja ja asetuksia on todella paljon ja ne on vain osattava ja tiedettävä. Toivon saavani tähän osuuteen paljon lisätietoa lähiopetuspäivänä. Minua sitoo kansalaisopistoja koskevat säännöt asetukset ja ohjeistukset. Näitä asioita harvoin on tullut tutkittua, mutta yhtälailla vaitiolovelvollisuus koskee minua. Minun työtäni helpottaa se, etttä opiskelijat ovat opiskelemassa vapaaehtoisesti ja omasta halustaan. Näin ollen ei ole agressiivista tai häiritsevää käytöstä opiskelijoiden taholta. Maahanmuuttajakoulutuksessa näki toisinaan turhautumista kielimuurin takia, mutta opettajan tehtävä on pyrkiä opettamaan asiat opetussuunnitelman mukaisesti siitä huolimatta.
Kansalaisopistoja koskevat lait, säädöt ja asetukset eivät ole sen löysempiä kuin muillakaan opetustasoilla. Lasten kanssa työskentelevän on toimitettava samoin rikosrekisteriote, kuin muidenkin opetustasojen. Minulla on tosin pääasiassa aikuisia opiskelijoita, samoin oli moduulikoulutuksen parissa työskennellessäni. Tietosuoja työssäni näkyy esimerkiksi siinä, että en näytä opiskelijatietoja kenellekkään, ne ovat vain minun käytössäni, samoin henkilötietoja ei tallenneta sähköisesti esimerkiksi Google Driveen, vain ainoastaan Hellewiin, joka on henkilöstön työkalu. En tarvitse opiskelijoiden henkilötunnuksia, ne opisto kerää omaan järjestelmäänsä, kun opiskelija ilmoittautuu kansalaisopistolle. Hetu kerätään sen vuoksi, että voi olla samannimisiä ja ikäisiä opiskelijoita, ettei heitä sekoiteta ja väärälle ihmiselle lähetetä laskua. Käytän opetusmateriaalina itse tekemääni materiaalia, mutta mikäli käytän valmista materiaalia, merkitsen materiaaliin, mistä se on lähtöisin. Opettajan työssäni saan pitää itse valmistamani materiaalin ja sitä onkin vuosien varrella kertynyt satoja sivuja kuvien kera.

Videota ei saa käyttää opetuksessa periaatteessa, koska se katsotaan elokuvan katsomiseksi, ja tekijänoikeuslaki kieltää näyttämästä elokuvia julkisesti. CC-lisenssillä julkaistut videot ovat ok opetustilanteissa. Youtube-luvalla saa katsoa vain yksityisesti, ei esittää julkisesti. Opiskelijalle voi antaa linkin, että hän katsoo videon omatoimisesti.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti