HOPS - Tutkimus- ja
kehittämisosaaminen
Omalla alallani tietotekniikan
puolella kehittämisen painopistealueet ovat digitalisaatiossa. Kaikki opetus
muuttuu enemmän sähköiseksi ja yleisesti erilaiset verkko-oppimisalustat
yleistyvät. Tietotekniikka on kaikkien alojen haaste. Peruskoulutasolta
ylöspäin toimivia opettajia pitää kouluttaa vastaamaan OPE.FI tavoitteita joita
on paljon, tietenkin kaikki tasot eivät välttämättä kohtaa kaikkia opettajia
työssään. Ne opettajat jotka ovat tietotekniikkaa opiskelleet, ovat paremmassa
asemassa, kuin opettajat, jotka eivät ole tietokonetta juuri käyttäneet.
Tieto- ja viestintätekniikan
yleistyminen kuuluu yhtälailla perus- kuin ammattikouluun ja yliopistoon asti.
Sähköiset alustat ja pilvipalvelut tulevat olemaan osa kaikkea toimintaa
opetuksessa. Opettajien pitää pystyä jakamaan paremmin materiaalejaan ja niitä
pitää pystyä päivittämään helpommin. Tähän sähköinen materiaali on omiaan. Tietotekniikassa kaikenlaiset virtuaaliset opetusmetodit ja ympäristöt yleistyvät. Näihin pitää tutustua ja pyrkiä ottamaan ne haltuun hyvissä ajoin.
Kajaanin ammattiopiston koulutusjohtaja totesi uutislähetyksessä, että tulevaisuudessa virtuaaliset opetukset lisääntyvät, sillä opetustilojen vuokrista halutaan säästää ja opetusta siirtää enemmän opiskelijoiden kotiin, jolloin opettajan toimii ja opettaa kotoaan käsin esimerkiksi AC-luennon kautta. Opettaja voi jakaa AC-luennolla opiskelijat toisaalta myös ryhmiin ja teettämään ryhmätöitä. Digitalisaatio tuo mahdollisuuden ajasta ja paikasta riippumattomaan koulutukseen ja tuo oppilaitoksille säästöjä. Hankaluutena näen sen, että opiskelijan ja opettajan fyysinen kontakti jää vähiin, toisille opettajan fyysinen läsnäolo on todella tärkeää, eikä virtuaaliopettaja ole sama asia.
Kajaanin ammattiopiston koulutusjohtaja totesi uutislähetyksessä, että tulevaisuudessa virtuaaliset opetukset lisääntyvät, sillä opetustilojen vuokrista halutaan säästää ja opetusta siirtää enemmän opiskelijoiden kotiin, jolloin opettajan toimii ja opettaa kotoaan käsin esimerkiksi AC-luennon kautta. Opettaja voi jakaa AC-luennolla opiskelijat toisaalta myös ryhmiin ja teettämään ryhmätöitä. Digitalisaatio tuo mahdollisuuden ajasta ja paikasta riippumattomaan koulutukseen ja tuo oppilaitoksille säästöjä. Hankaluutena näen sen, että opiskelijan ja opettajan fyysinen kontakti jää vähiin, toisille opettajan fyysinen läsnäolo on todella tärkeää, eikä virtuaaliopettaja ole sama asia.
Palauteosaaminen on tärkeä osa
opettajan työtä, sillä se on paras keino kehittää opetusta ja opetuksen laatua.
Minulla palauteosaamista on lähinnä siinä, miten palautteen pystyn
hyödyntämään, en ole antanut vastapalautetta, mutta toisaalta se ei minun
työhöni juuri sovi. Opetukset ovat lyhyitä jaksoja ja kurssit joita opetan
vaihtuvat vuosittain. Palautteen avulla on kuitenkin helppo katsoa, mitä
pitäisi parantaa opetuksessa ja mikä toimii hyvin ja missä onnistun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti