Oma opetukseni perustuu perinteiseen opetusteoriaan, jossa on niin sanottu didaktinen kolmio. Kolmion muodostavat opettaja - opetuksen sisältö - ja oppilaat
kuva: http://www.helsinki.fi/behav/praktikumikasikirja/luku1/sisalto1.htm
Pyrin opetuksessani siihen, että opiskelijat oppivat sen mukaan mikä on opetuksen sisältö. Oppilaat voivat kysyä minulta opetuksen sisältöön liittyen, mutta pyrin vastaamaan myös opetuksen sisällön ulkopuolisiin kysymyksiin. Opetuksessa on perinteinen opettaja - opiskelija suhde, jonka mukaan opetusta annetaan.
Toisaalta opiskelijat voivat antaa toisilleen vieriopetusta, sillä he ovat aikuisia ja useimmin seniori-ikäisiä, heillä on hyvin yhteinen kieli, jonka avulla he voivat toisiaan opettaa / neuvoa tarvittaessa.
Pääosassa ovat opiskelijat, jotka seuraavat opetusta jonka esitän tietokoneen videoprojektorin kautta valkokankaalta.
Olen ikään kuin tiedon välittäjä erilaisissa opetuksen sisällöissä. Monesti on kurssilaisia joille asiat voivat olla ennestään tuttujakin. Silloin toimin heidän olemassa olevan tietonsa päivittäjänä ja toisaalta ymmärryksen vahvistajana heitä askarruttaviin kysymyksiin.
Seuraan opetusta tarkasti ja käytän paljon aikaa henkilökohtaiseen ohjaukseen ja opetukseen.
Monet asiat eivät ole helppoja seurata valkokankaalta, koska se on aika pieni ja luokan perältä ei välttämättä näe hyvin. On parempi käydä varmistamassa, että kaikki pysyvät opetuksen mukana. Pyrin olemaan rauhallinen ja toistamaan asioita riittävän paljon. Olen tästä saanut myös paljon hyvää palautetta. Kärsivällisyys on tärkeä opetuksen kannalta. Liika kiirehtiminen säikyttää ensialkajat tietokoneen parista. Parempi on, että edetään hitaasti ja vältetään läpikäymisen pedagogiikka, jota opettajaopintojenkin tunneilla käsiteltiin.
Opetusteoriani on hyvin pitkälle konstruktiivista, sillä oppiminen ja opetus perustuvat siihen, että monella on aikaisempia tietotekniikan kokemuksia ja osaamista. Tätä osaamista pyrin laajentamaan tai parhaassa tapauksessa saamaan uusia tietokoneen käyttäjiä, jotka ennen ovat vieroksuneet ajatusta tietokoneesta ja Internetistä, tai pelänneet, että tietokone menee rikki heidän käytössään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti