Opiskelija- ja erityisopiskelijahuolto, sekä
erityispedagogiikka ammatillisessa opetuksessa.
Opiskelija- ja oppilashuolto
tarkoittaa niitä tukitoimia, joita oppilaaseen tai opiskelijaan voidaan
kohdistaa. Käsitteenä oppilashuolto viittaa peruskoulun toimintaan ja
opiskelijahuolto peruskoulun jälkeiseen aikaan. Opiskelijahuolto määritetään
myös ammatillisen koulutuksen laissa (630/1998) Opiskelijahuollon tavoitteena
on ylläpitää opiskelijan psyykkistä ja fyysistä hyvinvointia ja auttaa
opiskelussa. Opiskelijahuolto on yhteistyötä oppilaitosten ja yhteiskunnan
välillä. Opiskelijahuollon parissa työskentelee ammattilaisia joita ovat
esimerkiksi psykologit, kuraattorit, lääkärit ja terveydenhoitajat. Jos
opiskelijahuolto on järjestetty hyvin, se saattaa ehkäistä syrjintää ja
syrjäytymistä.(Opiskelijahuoltotyö toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa
ryhmäohjaajien arvioimana, Piitulainen, R, 2008, s. 11–13 )
Erityishuolto- ja opetus on
tärkeä osa ammatillisen opiskelijan turvaverkkoa. Ammatilliseen koulutukseen
pyrkivillä voi olla vaikeuksia suoriutua koulutuksen vaatimuksesta, silloin hän
tarvitsee erityisopetusta. Vaikeuksia voivat aiheuttaa vammaisuus, sairaus tai
esimerkiksi tunne-elämän häiriöt / ongelmat. Opetusministeriön lausunnon mukaan
kaikilla pitää olla mahdollisuus selviytyä koulutuksesta ja työllistyä
koulutuksen jälkeen. Erityishuollon toimia voivat olla esimerkiksi työkokeilut
ja ohjatut työvalmennukset. Koska erityisopetusta saavilla pitää olla
mahdollisuus suorittaa tutkinto huolimatta heidän rajoitteista, heille
laaditaan HOJKS (Henkilökohtainen
opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma) HOJKS sisältää opiskelijan
tarvitsemat tukitoimet, jotka ovat yksilöllisiä. HOJKS edellyttää myös
tavoitteiden saavuttamisen seurantaa. (Lasten erityishuolto ja opetus Suomessa,
s.138 139.)
Erityisopetusta järjestetään myös
ammatillisissa erityisopetuslaitoksissa. Näille opetusministeriö on myöntänyt
erityisen koulutustehtävän. Suomessa on 13 erityisoppilaitosta, joista 1 on
ruotsinkielinen. Erityisoppilaitoksen täytyy huolehtia kaikista
erityisopetuksen vaatimuksista ja velvoitteista. Tehtäviin kuuluu myös erityisopetukseen
soveltuvan oppimateriaalien kehittämisestä, sekä ohjaamisesta ja tukemisesta
yleisissä ammatillisissa oppilaitoksissa. Vammaisille järjestetään valmentavaa
ja kuntouttavaa opetusta. Tämän avulla pyritään siihen, että opiskelija saa
valmiudet oman elämänsä hallintaan, ammatilliseen koulutukseen ja työhön
sijoittumiseen. Koulutuksen järjestäjä päättää, onko opiskelijalle tarvittava
opetus ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavaa ja kuntouttavaa opetusta ja
ohjausta, vai työhön ja itsenäiseen elämään valmentavaa ja kuntouttavaa
opetusta ja ohjausta. Tämä koulutusmuoto on tarkoitettu niille opiskelijoille,
joiden vammaisuus tai sairaus estää siirtymisen ammatillisen peruskoulutuksen
tutkintoon. (Lasten erityishuolto ja opetus Suomessa, s. 140 - 143.)
Haasteena opiskelijahuollolle on
se, että sille ei ole yleisesti hyväksyttyä määritelmää ja palvelut ovat
hajautuneet. Samoin lainsäädäntöön liittyy monta eri lakia. Oppilashuollon
tekemä arviointi ja näkemys opiskelijasta on kuitenkin pohjana HOJKS:lle, sekä
muille yksilöllisille tukitoimille. Haasteena on myös alueelliset erot
oppilashuollon määrässä, sekä tietojen vaihtamisen ongelmallisuus eri
organisaatioiden välillä, esimerkiksi salassapitovelvollisuuden vuoksi.(Lasten
erityishuolto ja opetus Suomessa, s. 184.)
Erityispedagogiikka on
painottunut selkeästi oppivelvollisuusikään ja lapsuuteen, mutta koskee
nykyisin enemmän myös aikuisia. Tämän tieteenalan tavoitteena on tukea
pedagogisin menetelmin erityistä tukea tarvitsevia ihmisiä. Tärkeimpiä
tavoitteita on löytää ne teoreettiset lähestymismallit ja toimintamallit, sekä
käytänteet, joiden avulla vammaisia ja erityistä tukea tarvitsevia voitaisiin
auttaa. Erityisoppilaiden oppiminen jatkuu, vaikka oppivelvollisuus päättyy.
Tämä luo suuria haasteita opetukselle. Vammaisten henkilöiden integroiminen
suomalaiseen yhteiskuntaan on myös kansainvälinen tavoite, johon Suomi on
sitoutunut.(Erityispedgogiikka ja aikuiset, Ladonlahti, T & Pirttimaa, R,
s. 11 -23)
Erityinen tuki on konkreettisesti esimerkiksi sitä, että eriytetään opiskelijoita, järjestetään pienryhmäopetusta, ja yksilöllistä opetusta vaikeissa oppiaineisessa esimerkiksi matematiikassa. Kokeita voidaan järjestää kirjallisen sijaan suullisesti, ja ohjeista tehdään selkokielisiä. Selkokieliset ohjeet ovat hyviä esimerkiksi maahanmuuttajille, samoin kuvien käyttö opetuksessa.
Itse huomasin maahanmuttajakoulutuksessa, että kuvan käyttö vaikean sanan selvittämiseksi suomeksi on hyvä keino opettaa asioita.
Erityinen tuki on konkreettisesti esimerkiksi sitä, että eriytetään opiskelijoita, järjestetään pienryhmäopetusta, ja yksilöllistä opetusta vaikeissa oppiaineisessa esimerkiksi matematiikassa. Kokeita voidaan järjestää kirjallisen sijaan suullisesti, ja ohjeista tehdään selkokielisiä. Selkokieliset ohjeet ovat hyviä esimerkiksi maahanmuuttajille, samoin kuvien käyttö opetuksessa.
Itse huomasin maahanmuttajakoulutuksessa, että kuvan käyttö vaikean sanan selvittämiseksi suomeksi on hyvä keino opettaa asioita.
Nämä asiat olivat minulle osittain tuttuja, mutta esimerkiksi HOJKS oli
vieras käsite. En tiennyt erityisopetuksen menetelmistä alun perin paljoakaan,
mutta kirjoja lukiessani monet asiat opiskelijahuollosta selkenivät.
Esteettömyyden merkitys on myös tärkeä. Esteettömyyden avulla saadaan opiskelu-
ja kouluympäristö sellaiseksi, että liikuntarajoitteiset pääsevät joka
tilaan. Välineet joita opetuksessa
käytetään, pitää olla myös mahdollisia käyttää. Myös näkö- ja kuulovammaisuus
pitää huomioida esteettömyydessä, että painikkeet ja kahvat ynnä muut motorisia
taitoja/ liikeratoja vaativat asiat onnistuvat tasapuolisesti myös heiltä.
10.10 Osallistuin AC-luentona Iiris Hapon vetämään erityisopetusta ja erityispedagogiikkaa käsittelevään tarjoumapäivään. Täällä heräsi myös ajatus siitä, että opiskelijalle voidaan tehdä mukautetettu opintosuunnitelma, jotta opiskelija saisi tutkinnon suoritettua. Mukautetun tutkinnon suorittaneella voi kuitenkin olla vaikeuksia päästä jatko-opintoihin, mikäli mukautetut osiot ovat oleellisia haetun paikan osalta. Mukauttamalla saadaan kuitenkin nuorille se tarvittava ammattitutkinto. Mukauttaminen tarkoittaa esimerkiksi pienempiä harjoitustehtävämääriä, erilaisia oppimisympäristöjä ja pienempiä tavoitteita. Kurssilla puhuttiin myös inkluusiosta, jonka tavoitteena on varmistaa kaikille laadukas opetus, kouluun pääseminen ja osallisuus. Osallisuudella on katsottu olevan syrjäytymistä ehkäisevä vaikutus, sillä kuuluminen johonkin on parempi, kuin ettei kuuluisi mihinkään yhteisöön tai ryhmään. Normaali ympäristö on kansalaisoikeus, jota ei tarvitse erikseen ansaita. . Lähtökohtana pitää aina olla se, että kaikilla ihmisillä pitää olla mahdollisuus koulunkäyntiin ja siihen liittyviä esteitä pitää pyrkiä poistamaan tai ainakin huomioimaan opetuksen suunnittelussa ja opetuksessa. On sairauksia, joihin emme voi vaikuttaa, emmekä niitä voi henkilöltä poistaa koskaan, kuten ADHD, epilepsia tai joku muu elinikäinen opintoja rajoittava ominaisuus. Näihin voimme kuitenkin vaikuttaa esimerkiksi lääkityksellä. Omassa työssäni maahanmuuttajien kanssa, erityistukea annettiin esimerkiksi siten, että opettajan apuna oli apuopettaja, joka henkilökohtaisesti avusti vaikeuksia kokevaa oppilasta opintojen tekemisessä.Opettajan läsnäololla on suuri merkitys opiskelijan turvallisuuden ja motivaation tunteelle ja kasvulle ja opettajan pitää olla tilanneherkkä erilaisille opetuksen haasteille.
10.10 Osallistuin AC-luentona Iiris Hapon vetämään erityisopetusta ja erityispedagogiikkaa käsittelevään tarjoumapäivään. Täällä heräsi myös ajatus siitä, että opiskelijalle voidaan tehdä mukautetettu opintosuunnitelma, jotta opiskelija saisi tutkinnon suoritettua. Mukautetun tutkinnon suorittaneella voi kuitenkin olla vaikeuksia päästä jatko-opintoihin, mikäli mukautetut osiot ovat oleellisia haetun paikan osalta. Mukauttamalla saadaan kuitenkin nuorille se tarvittava ammattitutkinto. Mukauttaminen tarkoittaa esimerkiksi pienempiä harjoitustehtävämääriä, erilaisia oppimisympäristöjä ja pienempiä tavoitteita. Kurssilla puhuttiin myös inkluusiosta, jonka tavoitteena on varmistaa kaikille laadukas opetus, kouluun pääseminen ja osallisuus. Osallisuudella on katsottu olevan syrjäytymistä ehkäisevä vaikutus, sillä kuuluminen johonkin on parempi, kuin ettei kuuluisi mihinkään yhteisöön tai ryhmään. Normaali ympäristö on kansalaisoikeus, jota ei tarvitse erikseen ansaita. . Lähtökohtana pitää aina olla se, että kaikilla ihmisillä pitää olla mahdollisuus koulunkäyntiin ja siihen liittyviä esteitä pitää pyrkiä poistamaan tai ainakin huomioimaan opetuksen suunnittelussa ja opetuksessa. On sairauksia, joihin emme voi vaikuttaa, emmekä niitä voi henkilöltä poistaa koskaan, kuten ADHD, epilepsia tai joku muu elinikäinen opintoja rajoittava ominaisuus. Näihin voimme kuitenkin vaikuttaa esimerkiksi lääkityksellä. Omassa työssäni maahanmuuttajien kanssa, erityistukea annettiin esimerkiksi siten, että opettajan apuna oli apuopettaja, joka henkilökohtaisesti avusti vaikeuksia kokevaa oppilasta opintojen tekemisessä.Opettajan läsnäololla on suuri merkitys opiskelijan turvallisuuden ja motivaation tunteelle ja kasvulle ja opettajan pitää olla tilanneherkkä erilaisille opetuksen haasteille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti