20.9 Lähiopetuspäivä
Oli antoisa päivä. Tehtiin mikro-opetustehtävä Osmo Mannisen kanssa. Teimme osaltamme pohjatyötä kesän aikana ja kokosimme ajatuksia syyskuussa paria viikkoa ennen opetustilaisuutta.
Haasteena oli alkuun miettiä mitä tehtävänanto tarkoitti, oliko kyse siitä miten opettaja tuntee oppilaan henkilökohtaisesti, tai onko hän opettajan kaveri tai tuttu. Toinen vaihtoehto oli, että kyseessä oli minkälainen merkitys oppijan tunteilla on opettajalle, esimerkiksi jos opiskelija on surullinen, masentunut, motivoitunut ja niin edespäin. Tehtävän virallinen kysymys oli selvittää mikä on oppijan tuntemuksen merkitys opettajalle.
Teimme tehtävässä 3 ryhmää, joille arvottiin satunnaisesti kaksi kysymystä kullekkin.
Opiskelijat pohtivat kysymystä ja esittivät vastauksensa taululla. Opettajina meidän tehtävä oli keskustella kysymyksiin annetuista vastauksista ja kerroimme omia näkemyksiämme antamiimme kysymyksiin. Tehtävänä oli myös selkeyttää mitä meidän opetusmenetelmä tarkoitti ja mitä kaikkea se vaatii. Kaikkia noita tunteita joit kysyimme, ei ihan vähään aikaan ole tullut vastaan, mutta osa oli tuttuja ihan viime vuosilta, sekä suomalaisten, että maahanmuuttajien taholta.
Opetusmetodia miettiin pitkään ja päädyttiin kyselevään opettamiseen. Perehdyimme aiheeseen ja laadimme rungon opetustilaisuuden järjestämiseksi tällä metodilla
Iltapäivän opetukseen en valitettavasti päässyt mukaan, sillä minulla alkoi työt kello 12 ja iltapäivä menikin sitten töiden parissa kahdessa ryhmässä jossa toisessa oli 16 opiskelijaa ja toisessa 13 :)
Huomasi kyllä, että tauko opetuksesta on ollut pitkä ja ääni oli hukassa loppupäivästä kuivan ilman takia. Tutkin opetusmateriaalia ja siellä selvisi uusia opetusmenetelmiä, kuten Diana-malli.
Authentic Netlearning Activity. Kyseessä on siis verkko-oppimismenetelmä, jossa pyritään käymään autenttista eli oikeaa keskustelua. Oppimisen kannalta tärkeää on, että opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan, sekä sitoutuu oppimiseen. https://fi.wikipedia.org/wiki/DIANA-malli
Tunnilla käytiin myös erilaisia opetusmenetelmien luokitteluja, joita ovat itseohjautuva oppiminen, ohjattu oppiminen ja vastaanottava oppiminen. Näihin käsitteisiin olen törmännyt toki aikaisemmin, mutta en olisi muistanut ihan heti, mitä kukin pitää sisällään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti