18.10 Lähiopetuspäivä
Aktivointi ja porinaryhmä, mikro-oppimistehtävän aihe ja metodi. Hyvin selkeä esitys ja aktivoi opiskelijoita porinaryhmällä jolla oli aikaa tosin aika vähän.
Ammatillinen kohtaaminen ja opiskelijan ohjaaminen Mitä on ohjaus ? Ohjaus on ohjaajan ja ohjattavan vuorovaikutusta, jolla tuetaan ohjattavan kasvua itsenäiseksi ja autonomiseksi toimijaksi. Ohjaaja ei anna suosituksia, vaan pyrkii vuorovaikutuksen avulla saamaan opiskelijan toimimaan itsenäisesti.
Ohjaukseen kannattaa liittää jonkinlaiset tavoitteet. Ohjaus kuuluu kaikille henkilökuntaan kuuluville. Mitä ohjataan: Ohjataan oppimista ja opiskelua, persoonallista kasvua ym...
Kuka ohjaa: Ohjaaja on opettaja, ryhmänohjaaja tai opinto-ohjaaja. Opettaja voi käyttää ohjaajia apuna. Ohjaajan merkitys: ohjaajan taidot on merkittävä tekijä ryhmän etenemiseksi. Ohjaustoimia ovat molemminpuolinen palaute, kysymysten esittäminen, erilaiset ryhmäsopimukset (laaditaan yhdessä, luovat turvallisuutta, opiskelurauhaa ja pysyvyyttä) ja puitteiden säätely. Ryhmän ohjausta pitää tehdä tasapuolisesti. Ohjaajan sitoutuminen on tärkeää sekä perehdyttää ryhmä tavoitteeseen ja luoda ryhmähenkeä. Tulevaisuudessa aiemmin kielletyt tasoryhmät saattavat palata takaisin henkilökohtaistamisen tultua.
Ammatillinen kasvu: on osa yksilön oppimisen kokonaisuutta, jolle työelämä ja organisaatio rakentaa kehykset.
Ammatillisen kasvun tavoitteena on asiantuntijuus. Asiantuntijuus on osaamisen tunnistamista ja sen siirtämistä sosiaaliseen todellisuuteen vaikuttamiseksi.
Ammatillinen identiteetti muodostaa ammatillisen kasvun perustan. Ammatillinen identiteetti on ihmisen käsitys itsestään työntekijänä ja suhteessa työhönsä. (Päivi Tynjälä) Moodle
Miten ohjaat opiskelijan ammatillista kasvua huomioon ottaen oppimisprosessin vaiheen.
Ryhmädynamiikka
Tarjotaan ryhmään kuuluvien ihmisten välisiä suhteita ja vuorovaikutusta. Ryhmädynamikkaan tarvitaan ohjaaja / Johtaja. Dynamiikkaan vaikuttaa persoonat, ikä
Roolisuhteita ovat tehtäväroolit (puheenjohtaja, sihteeri), kommunikaatioon liittyvät roolit (puhelias, hiljainen), valtaroolit (johtaja, toimeenpanija, alaine) ,tunneroolit (rohkaisija, seurailija huomion tavoittelija) normirakenteeseen liittyvät roolit (kontrolloija, vesittäjä manipuloija)
Ryhmän tavoitteita ovat tehtävätavoitteet: usein ryhmän ulkopuolella oleva tehtävä. etsitään vastauksia ongelmiin kehitetään sovellus, rakennetaan joku tuote
Prosessitavoitteet: asenteiden muuttuminen, yhteistoimintakyvyn kehittyminen, ryhmän johtaminen
Ryhmällä on muotoutumisvaiheet: 1 tutustuminen, ryhmän jäsenyys, ryhmän tehtävän selkiyttäminen, varovaista, kukaan ei halua ärsyttää ketään, ilmapiiri yleensä myönteinen ja 2 kuohuntavaihte /normit muodostuvat, roolien etsintä, yksilölliset tarpeet, testataan ohjaajaa ja toisia
Ryhmän muotoutumisessa syntyy 3 pelisääntöjen vaihe (sisäinen yhteenkuuluvuus, ryhmä alkaa kiinteytyä, jäsenten erilaisuus hyväksytään ja pyritään yhteistoimintaan , 4, kypsän ryhmätoiminan vaihe työskentely on tehokasta ja ryhmän tehtävän mukaista, tavoitetietoista ja roolit ovat joustavia, 5 ryhmän lopettamisvaihe (surutyö tai helpotus)
Miten ohjaat opiskelijan ammatillista kasvua huomioon ottaen oppimisprosessin vaiheen.
Ryhmädynamiikka
Tarjotaan ryhmään kuuluvien ihmisten välisiä suhteita ja vuorovaikutusta. Ryhmädynamikkaan tarvitaan ohjaaja / Johtaja. Dynamiikkaan vaikuttaa persoonat, ikä
Roolisuhteita ovat tehtäväroolit (puheenjohtaja, sihteeri), kommunikaatioon liittyvät roolit (puhelias, hiljainen), valtaroolit (johtaja, toimeenpanija, alaine) ,tunneroolit (rohkaisija, seurailija huomion tavoittelija) normirakenteeseen liittyvät roolit (kontrolloija, vesittäjä manipuloija)
Ryhmän tavoitteita ovat tehtävätavoitteet: usein ryhmän ulkopuolella oleva tehtävä. etsitään vastauksia ongelmiin kehitetään sovellus, rakennetaan joku tuote
Prosessitavoitteet: asenteiden muuttuminen, yhteistoimintakyvyn kehittyminen, ryhmän johtaminen
Ryhmällä on muotoutumisvaiheet: 1 tutustuminen, ryhmän jäsenyys, ryhmän tehtävän selkiyttäminen, varovaista, kukaan ei halua ärsyttää ketään, ilmapiiri yleensä myönteinen ja 2 kuohuntavaihte /normit muodostuvat, roolien etsintä, yksilölliset tarpeet, testataan ohjaajaa ja toisia
Ryhmän muotoutumisessa syntyy 3 pelisääntöjen vaihe (sisäinen yhteenkuuluvuus, ryhmä alkaa kiinteytyä, jäsenten erilaisuus hyväksytään ja pyritään yhteistoimintaan , 4, kypsän ryhmätoiminan vaihe työskentely on tehokasta ja ryhmän tehtävän mukaista, tavoitetietoista ja roolit ovat joustavia, 5 ryhmän lopettamisvaihe (surutyö tai helpotus)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti