2.11.2016 Lähiopetuspäivä
Mindmap tehtävä MO.tehtävässä.
Yhteistoiminnallinen oppiminen oli opetuksen aiheena. Aihe avattiin PowerPointiin. Yhteistoiminnallinen oppiminen = oppimista edistävää yhteistyöt. Ohjaajan rooli on todella tärkeä. Ryhmän jäsenillä on positiivinen keskinäisriippuvuus. Jokaisella jäsenellä on oma vastuualueensa. Tavoitteena on yhteinen tuotos, kokonaisuuden oppiminen ja oppiminen kokonaisuudesta.
Hyötyinä ovat.
· erilaisuuksia voidaan hyödyntää
· yksilöllisen taakan keveneminen
· vapaamatkustus vähenee
· toisilta saatu tuki ja kannustus
· positiivinen keskinäisriippuvuus
Esteinä voi olla ryhmän jäsenten epätasa-arvo ja liiallinen yksilöllisyys
Opettajan rooli: opettajan pitää tehdä paljon pohjatyötä, ottaa vastuu suunnittelusta ja tarkoituksenmukaisesta oppimisympäristöstä. Ohjeistus pitää olla selkeä, samoin tehtävänanto. Ryhmiä pitää tarkkailla, ja tarvittaessa puuttua toimintaan ja kannustaa. Aiheesta keskusteltiin parin kanssa, parikeskustelusta siirryttiin ryhmätyöhön. Ryhmätyön jälkeen kerättiin ryhmistä porinaryhmä, joka esitteli ryhmien lopputulokset. Opettajan tehtävä on auttaa ryhmäläisiä, että yhteistoiminnallinen oppiminen onnistuisi. Ohjaaminen vie paljon aikaa, mikäli ryhmä on iso. Opettajan pitää tuntea ryhmäläiset ja mieluiten muodostaa itse ryhmät. Opettajan pitää tuntea opiskelijat, että ryhmissä on sellaisia henkilöitä, jotka voivat tarvittaessa tukea toisiaan. Tunnilla katsottiin taulukkoa opettajien pätevyyksistä eri oppiasteilla ja eri tehtävissä. Erityisopettajista kaikki vuonna 2013 olivat päteviä työssään. Rehtoreista 17/18 oli opettajakelpoisia.
Iltapäivällä ryhmätöissä pohdittiin mitä on etiikka, moraali, arvot ja arvo-osaaminen. Miten ne näkyvät omassa työssä. Eeettisyydestä on hyvä muistaa, että opettaja on vallankäyttäjä ja suuri esimerkki. Opettajan ulkoinen olemus ja esimerkki on tärkeämpi, kuin se mitä hän sanoo. Kasvatuksessa ja opetuksessa esiintyy aina kysymykset oikeasta ja väärästä, tasapuolisuudesta, erilaisuuden kohtaamisesta ja pyrkimisestä hyvään. Luottamus opettajan eettisyyteen näkyy opetussuunnitelma-ajattelussa, opiskelijoiden arviointikulttuurissa ja koulutuksen
tarkastustoiminnassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti