15.11 Lähiopetuspäivä,
MO-tehtävä aiheena: Miten rakennetaan yhdessä
toimivaa työyhteisöä
Oli Kalamaljamenetelmällä
toteutettu tehtävä. Menetelmässä oli
kaksi rinkiä: ulkorinki ja sisärinki. Sisärinki keskustelee aiheesta, ulkorinki
kuuntelee. Ryhmälle annettiin keskusteluaika, jonka jälkeen ulkorinki siirtyi
sisärinkiin jatkamaan keskustelua aiheesta.
Toimivaa yhteistyötä rakennetaan
sillä, että kaikilla on sopiva työkuorma Muutoksessa ja kehityksessä pitää olla
muutosmyönteisyyttä. Sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin on tärkeää, samoin
työhyvinvoinnista huolehtiminen. Yhteiset arvot ja pelisäännöt auttavat
helpottamaan työilmapiiriä. Johtajan läsnäolo toisinaan on tärkeää, samoin
alaisten kannustaminen ja heistä huolehtiminen. Yksilötasolla pitää olla myös
vaikuttamismahdollisuuksia.
Päivä sinällään koski
yrittäjyyskasvatusta ja yrittäjyyttä.
Työelämän muutostrendit: Ilmastosopimukset
ja energiamuutokset vaikuttavat. Samoin työntekijöitä jää työttömiksi sitä
mukaa, kun koneäly / tekoäly korvaa perustehtävissä ihmisen, esimerkiksi
arkistoinnissa. Digitalisoituminen tuo haasteita, mutta sen mukaan on elettävä
ja pyrittävä kehittämään tietoteknisiä taitoja. Tekeekö Posti sen, että
toimitusmaksut ovat niin kalliita, etteivät suomalaiset verkkokaupat kehity ja
lisäänny. Ihmisten pitää olla sosiaalisia ja pystyä toimimaan kaikkien kanssa,
eri toimintaympäristöissä. Tämä tuo haasteen jo peruskoulutustasolle, että
pystytäänkö opiskelijasta tekemään tällainen tulevaisuuden vaatimusten vuoksi.
Ammatit muuttuvat ja etenkin opettajien pitää olla selvillä työelämän
vaatimuksista, etenkin ammattioppilaitos- ja ammattikorkeakoulutasolla. Virassa
olevan opettajan pitää ottaa itse asioista selvää. Yleisiä työssä tarvittavia
valmiuksia ovat oppiminen ja ongelman ratkaisu, aloitekyky,
tietotekniikkataidot, viestintä ja mediataidot.
Iltapäivällä tutkittiin
ryhmätöissä sitä, miten yrittäjyyskasvatusta pitäisi opettaa eri
luokka-asteilla 0-6 luokista korkeakouluun. Mitkä ovat kunkin luokkatason
ydintavoitteet yrittäjyys- ja työelämätaitoihin. Mitkä ovat
toteuttamiskelpoisia tavoitteita ja mitkä ovat strategian plus- ja miinuskohdat.
Yrittäjyyskasvatus kuuluu kaikkiin ammatillisiin perusopetuksen tutkintoihin
elinikäisen oppimisen kohdassa. Yliopistoissa urapolun rakentaminen on
epäonnistunut, kun maisteriksi valmistunut ei edes tiedä, mihin hän voi mennä
töihin. Tämä vaikeuttaa myös yrittäjäksi alkamista. Yrityshautomo on
korkeakoulusta valmistuneelle hyvä tapa alkaa yrittäjäksi.
Yrittäjyyskasvatuksella pitää pyrkiä siihen, että yrittäjyys nähdään tasavertaisena
vaihtoehtona palkkatyölle. Yrittäjyyskasvatus
on pitkällä aikavälillä tapahtuvaa asennekasvatusta, vaikka myönteiset arvot ja
asenteet säilyvät, mutta tiedot ja taidot voivat unohtua. Yrittäjyys voidaan
nähdä toisaalta kansalaiskasvatuksena. EU määrittelee että yrittäjyys on
yksilön peruspätevyys, OPM määrittelee että yrittäjyyskasvatus kuuluu osana
elinikäiseen oppimiseen.
Tämän päivän antina sain paljon hyviä ajatuksia yrittäjyydestä ja
yrittäjäkasvatuksesta ja hyviä esimerkkejä miksi asia on ajankohtainen. Henkilökohtaisesti
yrittäjyys on minulle toisaalta tuttua, toisaalta vierasta. Yrittäjyysmaailmaa
olen nähnyt omien vanhempieni puolelta. Lopputuloksena kuitenkin vanhempani
tekivät lopulta työuransa enimmäkseen palkkatöissä. Tiedän kuitenkin paljon
tapauksia missä yrittäjyys ei ole onnistunut ja sen seuraukset ovat olleet
ikäviä. Tämä on jättänyt leiman, että yrittäjyys tuntuu minulle vieraalle.
Toisaalta minulta on kysytty alkaisinko yrittäjäksi atk-puolelle. Kilpailu
olisi kuitenkin kovaa tässä kaupungissa. Yrittäjyyskasvatuksen opettaminen ei
minulle kuitenkaan olisi töissäni ongelma. Tämä opetuksen alue vaatii paljon
taustatyötä, että tietää mitä nuori tarvitsee tietää alkaessaan yrittäjäksi.
Mitä pitää huomioida, mistä saa rahoitusta, apua, tukea ja niin edelleen. Innovatiivisuus on sitä, että kehittää uuden
tuotteen tai palvelun ja sen saa markkinoitua ja muutettua rahaksi. Tämä ajatus
oli minulle uutta. Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys termeinä tulivat tutuksi yrittäjyyspäivällä
ja luennolla, samoin omaehtoinen yrittäjyys. Toimivan yrityksen ostaminen asiakkaineen, on hyvä vaihtoehto sille, että aloittaa yrityksen itse. Toimivassa yrityksessä on historia, toimiva konsepti, valmiit asiakkaat ja osaava henkilökunta. Tämä helpottaa yrittäjyyden aloittamista. Toimivasta yrityksestä maksetaan reaaliomaisuudesta, ja toisinaan myös brändistä, ei aina siitäkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti