tiistai 14. kesäkuuta 2016

14.6 Kolmas lähiopetuspäivä

14.6 kolmas opetuspäivä.

Päivän aikana on tutustuttu lisää HOPS:iin ja tehty HOPS:iin liittyvä harjoitus. Esimerkiksi Verkosto-osaamisen ryhmätyö osoittautui lopulta haasteelliseksi ja koska itse en ole yritystaustainen, niin yrittäjyyden näkökulmasta opettaminen on aika vieras alue minulle. Ryhmätöissä pohdittiin ydinkysymyksiä verkosto-osaamisen alueeseen ja kysymyksiä tuli todella monta. Esimerkkejä kysymyksistä





1.3  mitä on työelämälähtöinen oppimisympäristö (haastattele opettajaa, miten arjessa näkyy, miten kirjoissa)


1.4 mitkä ovat sinun kannaltasi tärkeimmät työympäristöt


1.5 Mitä yrityksiä / verkostoja alallasi on


1.6 Mitä työelämälähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä on


1.7 Miten yrittäjyys tukee sinun alallasi


1.8 Miten kehität verkosto-osaamistasi


1.9 Mitä verkostoja tarvitset työsi tueksi


1.10  miten hyödynnät työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä työssäsi


1.11 mitä tarkoitetaan sisäisellä ja ulkoisella yrittäjyydellä


1.12 miten hyödynnät opiskelijoiden ja omaa työkokemusta opetuksessa ja ohjauksessa.

Nämä kysymykset olivat laajoja ja yleisesti todettiin, että nämä laajat kysymykset ovat hyvä alku opetukselle, joiden avulla voidaan siirtyä pienempiin kokonaisuuksiin.Verkosto-osaaminen on mielenkiintoinen alue, johon en ole omassa työpaikassani tutustunut kovin hyvin. Kolmannen päivän lopussa tutkittiin HOPS:n arvo-osaamisen aluetta ja tämä alue selkeni minulle, eettiset arvot sinällään ovat selkeitä, kestävä kehitys on myös terminä tuttu ja se tulee olemaan tärkeä osa koulutusta. Omassa työssäni eettiset arvot tulevat toisaalta työantajan puolesta ja talon ohjeistuksesta, mutta myös omat eettiset arvot vaikuttavat omassa työssäni. Pyrin toimimaan työssäni niin, että kaikki saavat tasapuolisen opiskelun, riippumatta lähtötasosta ja taustasta. Kestävää kehitystä ajattelen siten, että pyrin opettamaan asioita joista on kurssilaisille yleistä hyötyä vielä myöhemmälle ajalle ja tulevaisuuteen.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti