keskiviikko 8. kesäkuuta 2016

8.6 Toinen lähiopetuspäivä

Päivä alkoi kevyesti youtube-videon kautta ohjatulla origami-paperiveneen taittelulla.
Tarkoitus oli, että video katsotaan ja tehdään paperivene lopulta ilman ohjetta. Myös aika oppimiseen piti merkitä. En saanut venettä kasaan kovin nopeasti, sillä videossa oli vähän epäselvä taittelukohta lopussa. Aika meni pitkälti ekan veneen valmisteluun. Videon kautta oppiminen on hyvä lisä opiskelumuotoihin. Ongelmana vain on, että opettajalta ei voi kysyä mitään, eikä opettaja voi antaa muuta mallia kuin se mikä o taltioituna.

Teimme myös ryhmätöitä, joista haastava oli miettiä, miten voidaan osoittaa että opettaja on osannut kohdata opiskelijan. Kaikki päätyivät lopulta samankaltaisiin menetelmiin ja asioihin jotka pitäisi opettajan huomioida.

Päivän aikana avattiin myös tulevaa opiskelua ja oppimisportfoliota, joka vaikuttaa toisaalta mielenkiintoiselta mutta myös haastavalta.

Tunnilla pohdittiin myös miten opettajan pitää työssään toimia ja lähtökohtana on positiivisuus. Opettajan pitää pystyä opettamaan asiat siten, että opiskelijalle jää opinnoista hyvä mieli. Opettaja ei saa nolata opiskelijaansa, vaan hänen pitää pystyä rohkaisemaan omalla esimerkillään opiskelijaa. Tänään opin muun muassa, että origami-taittelu ei ole minun leipälaji ja sen, että ei ole itsestään selvää ja helppoa sanoa, miten voidaan todistaa, että opettaja on onnistuneesti kohdannut opiskelijan :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti