15.6 neljäs lähiopetuspäivä
Tämä päivä oli HOPS:in täydentämistä, mutta päivään mahtui myös paljon muuta.
Käsittelimme ryhmätöinä aiheita, jotka olivat haastavia, mutta varmasti osa jokaisen työtä ammatillisessa opetuksessa myöhemmin.
Monet asiat, kuten ammatillisen oppilaitoksen kv strategian ja tutkimus- sekä kehittämisalueen painopisteet olivat vieraita minulle. Toki vaikka minulla näistä ajatus onkin, ne ovat yleensä oppilaitoskohtaisia ja niihin perehtyminen vaatii oman aikansa.
Käsittelimme palautteen merkitystä. Palautteen kautta itsensä kehittäminen on hyvä tapa kehittyä opettajana. Itse saan palautetta työstäni suoraan opiskelijoilta tunnin aikana, mutta myös tunnin jälkeen suullisesti. Kurssien päätyttyä opisto kerää sähköisesti palautteita eri kursseista. Näiden palautteiden kautta huomaa mitä tekee hyvin ja mitä pitäisi parantaa opettajuudessa.
Palaute on yleensä rehellistä ja koska itse toimin lähinnä aikuisten opettajana, uskon, että palaute on harkittua. Tokihan palaute voisi olla myös ihan kiusantekoa esimerkiksi, jos opiskelijalla on jotakin henkilökohtaista opettajaa vastaan. Tällaista tosin omalla kohdallani ei ole ollut. Ainahan opettaja ei kaikkia miellytä syystä tai toisesta ja palaute voi olla sen mukaista, riippumatta opettajan hyvyydestä tai huonoudesta. Palautteesta parasta on se, kun näkee opiskelijansa vuotta tai vuosia myöhemmin ja hän muistaa minut ja kertoo, että on suositellut minun kurssejani myös muille tuttavilleen. Monesti saan palautetta myös siitä, miten olen onnistunut innostamaan ihmisiä tietotekniikan pariin ja kuinka he, etenkin ikäihmiset, eivät enää pelkää tietokonetta ja sitä, että he onnistuisivat rikkomaan tietokoneensa toiminnallaan.
Opettajan työ on sellaista, että sitä pitää aktivoida ja kehittää. Muuten on se vaara olemassa, että opettaja rutinoituu ja jämähtää niin sanotulle mukavuusalueelle. Itse pyrin työssäni kehittämään uusia kursseja ja ottamaan käyttöön uusia opetusvälineitä. Siten oma osaaminen monipuolistuu, sekä ohjelmistojen ja sähköisten palvelujen osalta, mutta myös erilaisten laitteiden osalta. Kun opettaja päivittää omaa ammattiosaamistaan ja tietotaitojaan, hän näyttäytyy myös virkeämpänä opiskelijoille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti